Viaderna! Home
Wij over onszelf
Markt informatie
Quote's
Onze diensten
PrintCoaching
Business Development
Publicaties
Contact
Contactformulier
Leveringsvoorwaarden
Portfolio

MARKT KIEZEN...

Wat is uw onderscheidende factor?

Drukkerijen moeten voor een markt kiezen en zich daarin proberen te onderscheiden. Dat blijkt uit het algemene branchebeeld dat de Rabobank schetst in de publicatie `Themabericht`. Leveren van kwaliteit is tegenwoordig geen onderscheidende factor meer. Daarom is het van levensbelang de juiste strategie te selecteren. Als men de massamarkt wil bedienen is schaalgrootte noodzakelijk, bijvoorbeeld via samenwerking. Als men voor een nichemarkt kiest, is de valkuil alles te willen doen. Rabobank adviseert drukkers zich te ontwikkelen tot professionals met commerciële, organisatorische en communicatieve vaardigheden.

De omzetstijging van de grafische branche kwam in 2006 uit op 1%. Dat is een bescheiden groei, afgezet tegen de omzetplus van bijna 9% van de totale industrie. Het rendement verbeterde in 2006 eveneens, al bleven de marges krap. De vermogenspositie van grafische bedrijven bedraagt gemiddeld 19% van het balanstotaal. Het industriegemiddelde is 27%. De gemiddelde winst voor belastingen was per drukker 60.000 euro. 26% van de drukkerijen draaide verlies en de brutowinst bedroeg gemiddeld 60% van de omzet. De loonkosten bedroegen gemiddeld 35% van de omzet.


BRONNEN:
Graficus, nr. 35/36, p. 13; 1 p. (6-9-2007) [download bronartikel]

KvK nr 17207081